Wat is het?
Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Het onderliggende mechanisme is onduidelijk. Lichamelijke of psychische spanning speelt een rol bij het onderhouden van de klachten, maar is niet altijd de oorzaak van de hoofdpijn.

Hoe kan je het herkennen?
De hoofdpijn is drukkend (als een bankschroef) en wordt erger naar de avond toe. Meestal voelt men de hoofdpijn rond de slapen, het achterhoofd en de kruin. De pijn treedt meestal aan beide zijden van het hoofd op. Ter hoogte van de kruin kan de pijn ondraaglijk zijn. Slechts zelden kunnen de armen gevoelloos worden. Soms wordt men duizelig bij positieveranderingen. Spanningshoofdpijn gaat niet gepaard met misselijkheid of braken, maar vaak met slaapproblemen.

Hoe stelt je arts de aandoening vast?
Je arts zal de diagnose meestal stellen op basis van een grondige bevraging van je klachten en een klinisch onderzoek. Hij zal vooral proberen om andere vormen van hoofdpijn uit te sluiten door op volgende alarmsymptomen te letten: – hevig toenemende hoofdpijn; – herhaaldelijk braken geassocieerd aan hoofdpijn; – abnormaal neurologisch onderzoek bij hoofdpijn; – hoofdpijn die alleen optreedt bij hoesten of inspanning; – aanhoudende hoofdpijn na een hoofdtrauma. Je arts zal een neurologisch onderzoek doen en je bloeddruk meten. Hij zal een lichamelijk onderzoek van de nek en schouderregio uitvoeren, maar de mate van spierspanning staat vaak niet in verhouding tot de hoofdpijnklachten. Soms zal je arts vragen om een dagboek over je hoofdpijn bij te houden, om een beter zicht op je klachten te krijgen. Als je arts twijfelt over de diagnose, zal hij je doorverwijzen voor een foto of scan.

Wat kan je zelf doen?
Probeer wat te bewegen en stretchen om de hoofdpijn te verlichten. Neem eventueel een pijnstiller, bijv. paracetamol, maar niet langer dan 5 dagen na elkaar. Langdurig gebruik van pijnstillers kan juist hoofdpijn in de hand werken. Neem op je werkplek een ergonomische houding aan. Probeer stresserende factoren te verminderen en onderneem ontspannende activiteiten zoals wandelen, yoga of een saunabezoek.

Wat kan je arts doen?
In het kader van de behandeling maakt men een onderscheid tussen episodische (< 15 dagen) en chronische spanningshoofdpijn (> 15 dagen). Bij episodische spanningshoofdpijn werkt men met stretching en (tijdelijk) gebruik van pijnstillers. Bij chronische spanningshoofdpijn adviseert je arts je rond het gebruik van medicatie. Hij zal proberen te achterhalen welke stressfactoren een rol spelen en je eventueel doorverwijzen naar een kinesist voor ontspanningstechnieken of massage. Soms verdwijnen de aanvallen door tijdelijk gebruik van een antidepressivum (amitryptiline of nortriptyline).

Meer informatie
https://www.uzleuven.be/nl/spanningshoofdpijn
https://www.cm.be/ziekte-en-behandeling/klachten-en-ziekten/hoofdpijn/index.jsp

Bronnen
www.ebmpracticenet.be
NHG Standaard Hoofdpijn