Een gezonde voeding
Enkele vuistregels voor een gezonde voeding bij diabetes:
– Eet veel graanproducten, vooral volkorenproducten;
– Kies voor vetarme of vetvrije zuivelproducten (ongeveer 500 ml/dag);
– Bereid aardappelen in verschillende vormen zonder toegevoegd vet;
– Eet elke dag veel groenten en fruit;
– Eet een paar keer per week vis en kies voor mager vlees;
– Vet dient spaarzaam te worden gebruikt: plantaardige margarine of vetmengsel op het brood, olie om te koken en op olie gebaseerde dressings voor salades;
– Gebruik suiker met mate;
– Beperk je zoutinname: maximum 5 g zout /dag. Er zijn richtlijnen die een nog lagere zoutinname aanraden voor mensen met te hoge bloeddruk, nierproblemen en/of diabetes.
Een diëtist kan je helpen bij het kiezen van de juiste voedingsmiddelen en het bepalen van aangepaste hoeveelheden. Want, hoe eenvoudig deze vuistregels ook mogen lijken, ze daadwerkelijk naleven in de dagdagelijkse realiteit is in de meeste gevallen niet zo simpel. Het gebruik van bereidingen (kant-en-klare maaltijden) gaat bijvoorbeeld vaak gepaard met extra toevoeging van suiker en zout, zonder duidelijke vermelding op de verpakking. Kleine inspanningen maken vaak een groot verschil. Zo kun je bijvoorbeeld overschakelen op magere melk, de hoeveelheid kaas en vette snacks die je eet halveren of experimenteren met olie bij het koken.

Lichaamsbeweging
Gezond bewegen betekent dat je minstens 3 keer per week 30 minuten actief bezig bent. Geschikte vormen van lichaamsbeweging zijn stevig wandelen, joggen, fietsen, roeien, zwemmen en fitness. Je hoeft niet per se een halfuur na elkaar te bewegen, je kunt dit ook spreiden over de dag: bijvoorbeeld ‘s ochtends 10 minuten joggen, ‘s middags 10 minuten fietsen en ‘s avonds een avondwandeling maken van 10 minuten.
Probeer zoveel mogelijk te bewegen tijdens je normale dagelijkse activiteiten: neem de trap in plaats van de lift, ga met de fiets naar de winkel of naar het werk, doe kleine verplaatsingen te voet.

Alcohol beperken
De aanbevolen maximale hoeveelheid alcohol voor mannen is 21 standaardglazen of eenheden per week (drie eenheden per dag) en voor vrouwen 14 eenheden per week (twee eenheden per dag). Alcohol bevat veel calorieën. Dus hoe minder je drinkt, hoe beter.

Stoppen met roken
Stoppen met roken is belangrijk omdat roken het risico op hart- en vaatziekten enorm verhoogt. Je arts kan je helpen als je wilt stoppen met roken.

Een gezond gewicht
De meeste personen met type 2 diabetes hebben overgewicht. Een diëtist kan helpen om je voeding aan te passen. Ook voldoende lichaamsbeweging is nodig om gewicht te verliezen.

Vetarme voeding
Vaak is het voldoende om de inname van vetten en vetrijke voedingsmiddelen te verminderen en over te schakelen op vetarme producten. Soms is het ook nodig om de totale hoeveelheid voeding te verminderen om voldoende gewicht kwijt te geraken. Enkele tips om je dieet vol te houden:
– Kies verschillend en kleurrijk voedsel;
– Maaltijden zijn om van te genieten zonder haast;
– Eet op vaste etenstijden, want als je honger hebt, grijp je al gemakkelijk naar extra snacks of een grotere maaltijd dan gepland, of ongecontroleerd eten, tijdens de volgende maaltijd.
– De meeste personen vinden het aangenaam om een licht ontbijt te nemen, lunch, diner en een kleine avondsnack. Een stuk fruit in de namiddag kan helpen om de honger te stillen.
Zelfs al verlies je geen gewicht, dan nog hebben sport en een aangepaste voeding een gunstig effect op je gezondheid.

VLED of ultralaag-energiedieet
Bij een VLED (“Very Low Energy Diet”) ga je je dagelijkse calorie-inname strikt beperken. Je eet geen gewoon voedsel, maar drinkt speciale poeders opgelost in water. Dit dieet werkt niet beter dan een normale aanpassing van de voedingsgewoonten. Het gewichtsverlies bij dit dieet is slechts tijdelijk, daarom is het belangrijk om ook je eet- en leefgewoonten op lange termijn aan te passen.
Je laat je best begeleiden door een diëtist, vooral wanneer het dieet ten einde loopt en je weer over gaat schakelen op normaal voedsel. Als je hervalt in je oude ongezonde eetgewoonten zal dit opnieuw leiden tot gewichtstoename.

Medicatie
Medicatie (orlistat) in combinatie met een caloriearm en vetarm dieet verhoogt het gewichtsverlies. Er is echter nooit aangetoond dat deze geneesmiddelen helpen op lange termijn.

Ingreep
Bij sommige personen (met een BMI >40) kan een maagverkleining helpen om gewicht te verliezen.

Bronnen
www.ebmpracticenet.be
www.domusmedica.be
www.thuisarts.nl
www.bcfi.be